Wednesday, January 21, 2009

Senyum la sikit

ensem je bro nih senyum kan. hehe :p


Senyuman…

erm, apa pendapat semua..

Apakah yang korang semua rasa bila peniaga, tidak senyum, malah masam mencuka bila kita berdepan dengan mereka?
Aku rasa macam nak lempang je muka kakak yg jual nasi kerabu kat psr mlm.… tapi aku sejukkan hati…. mungkin dia ada masalah .. atau mungkin dia sentiasa adalah masalah yang tak dapat diselesaikan langsung.. atau.. mungkin muka dia memang dah macam tu. Tapi tolong la kak, awk tu berniaga susah sgt ke nak senyum?

Tapi, persepsi pelanggan lain.. tak semua pelanggan akan berfikir macam ni.. dan semua orang pun mementingkan pandangan pertama.. First Impression is important.. Jadi, jangan marah kalau jualan kita tak laku, disebabkan wajah kita yang masam mencuka walau seminit dua.. .. Kadang-kadang, kita tak sedar.. tindakan kita yang mungkin “ter”masam atau “moody” yang hanya 5 minit cuma, atau seminit cuma tempohnya… akan merugikan kita…


Kesimpulannya,
Bila berniaga… buat la cara nak berniaga.. persedian secara fizikal dan mental tu penting.. tolak ketepi dahulu segala masalah yang diluar bidang perniagaan… hadapi situasi yang sedang berlaku dengan hati yang ikhlas..
Hasil dari akak tu yg masam,nasi kerabu itu tidak sedap. haha.

Sekian sahaja.. laporanku untuk kali ni… maceh maceh.. sebab sudi membaca…







:: mari kita senyum selalu :) sedekah paling mudah.
tp klu kite senyum kat org, org tu x balas camne? hurmm. aku pon x paham dgn manusia nih.

3 comments:

sharamli said...

erm..bt0l2..mmg menyakitkan ati kal0 cm ni...xmesra planggan lgsung..
kang kal0 xlaku bru tw..kn..kn...

tp kal0 yg xsenyum bila kita snyum kt dy0rang ni lg r mnyakitkan ati..
xpe la..yg penting kita ikhlas senyum..hu3..=)

[re-arrange] said...

*uhuk*

kdg2 org yg kite senyum tu tak pasan ade senyuman, tu tak balas. Takpun ada sebab2 lain :P

hehehe.

(cube igt2 kalau2 ade aku terlepas senyum kat kak lina neh... isk)

miszrLina said...

sha :
ye.. nape peniaga2 perlu masam2. klu dia keje dgn ikhlas, sure la dia hepi dgn apa yg dia buat. huhu

[re-arrange] :
uits. kamu la yg x senyum kat akak slalu. haha. aiman eh nih?

si katak ijau

Meh sembang kat sini