Thursday, October 13, 2011

Pengat Pisang express

Hasil express ;p
pisang nih lom masak... so cancel!
ok...kite gune pisang ini. walaupun sebenarnye kurang sesuai! hehe


Antara pisang ini.. Tetibe mjadi pengat. So kite namakan Pengat Pisang express ye :p

Resepi sgt senang. tapi bahan ikut suke mna yg ado.. yang tak best, daun pandan xde :(

owh kecewa.

Nama pun express, redah jelah..


Bahan bahan:

Sesikat pisang dalam 10 biji, buang kulit belah serong serong
santan sekotak {saye gune susu cair}
gula melaka / {saye gune brown sugar}
1/2 mangkuk sagu {saye gune sagu pandan yg kaler ijau}
secubit garam
daun pandan simpul {xdo daun pandan} sob sob



Cara memasak:

Mula-mula potong pisang serong serong atau ikut suke kemudian masak bersama air dan daun pandan sehingga mendidih.
Biarkan pisang lembut sedikit.
Kemudian masukkan sagu (lepas basuh sagu, terus masukkan dalam periuk).
Biarkan seketika sehingga mendidih.
Setelah itu, masukkan gula merah dan gula putih.
Masukkan susu cair / santan, tp jgn smpi pecah santan yer..
Masukkan secubit garam untuk sesuaikan rasa pengat pisang.

Siap! Agak-agak rasanya dah sedap & sesuai, boleh la hidang.

Hati-hati billa makan, pisang mungkin masih panas walaupun kuah nya dah sejuk.


pstt: sebenarnye pisang yg dgunakan tak sesuai sangat. hentam ajelah.. dah lama kot tak masak pengat pisang nih :(





2 comments:

Qaseh said...

hmm dah lama xmkn pengat pisang...
nak order satu bolehhh

misz Lina said...

Qaseh:: meh la join....

mkn pengat dgn perasaan kecewa nih :(

camni pun ado................

si katak ijau

Meh sembang kat sini